|
|||||
|
|||||
:: :: |
|||||
|
|||||
Κινούμενοι καθρέφτες, Θέατρο ΡΟΔΑ
Δελτίο τύπου-Νέα έκδοση Ιφιγένεια Μακρή, Θέατρο Ρόδα, Κινούμενοι Καθρέφτες, Μια ψυχολογική προσέγγιση στη θεατρική διδασκαλία, Εκδόσεις ΚΟΑΝ Κάτι καινούριο στο χώρο του θεάτρου και όχι μόνο. Μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΚΟΑΝ το βιβλίο του Θεάτρου ΡΟΔΑ με τίτλο: Θέατρο ΡΟΔΑ, Κινούμενοι Καθρέφτες, Μια Ψυχολογική Προσέγγιση Στη Θεατρική Διδασκαλία. Σπάνιο και διαφορετικό ντοκουμέντο απ’ ό,τι έχουμε συνηθίσει να διαβάζουμε στη θεατρολογία, το βιβλίο ξετυλίγει το νήμα μιας συγκεκριμένης προσέγγισης στη θεατρική διδασκαλία, τολμώντας να κοιτάξει από πολύ κοντά τα εξωτερικά και εσωτερικά εμπόδια που αντιμετωπίζει ο ηθοποιός στην αναζήτηση του αληθινού. Η συγγραφέας, κλινική ψυχολόγος και μέλος του Θεάτρου ΡΟΔΑ, παρουσιάζει την διδασκαλία της Μαρίας Περετζή, που είναι η σκηνοθέτης, η δασκάλα του χορού και της μουσικής, η σκηνογράφος και η υπεύθυνη για τον φωτισμό. Από το 1991 η Μαρία Περετζή δημιουργεί μία παράδοση που υπηρετεί το Θέατρο του Ιερού. Στις χώρες της Ανατολικής Ασίας η παράδοση αυτή έχει επιβιώσει και ανθίσει σε διαφορετικές μορφές όπως το θέατρο Νο, το παραδοσιακό κινεζικό θέατρο, σε αφηγήσεις της Ραμαγιάνα στο Μπάλι και αλλού. Το Θέατρο ΡΟΔΑ είναι μια μορφή που κινείται στα πλαίσια της Δυτικής κουλτούρας και χρησιμοποιεί σύγχρονα μέσα για την απόδοση των θεατρικών δρώμενων. Ακολουθώντας το θεμελιακό μύθο, επιλέγει το ρεπερτόριό του από τους μεγάλους μύθους και τα ιερά κείμενα που, μέσα στους αιώνες, έχουν διαποτίσει τα κύτταρα των μεγάλων πολιτισμών της ανθρωπότητας. Το βιβλίο δεν απευθύνεται μόνο σε θεατρολόγους, ηθοποιούς ή λάτρεις του θεάτρου. Καθώς η συγγραφέας μας παίρνει μαζί της μέσα στην αίθουσα που γίνονται οι ασκήσεις των ηθοποιών, στις πρόβες για τον ρόλο, στην κατασκευή των κουστουμιών, στην προετοιμασία πριν από την παράσταση και πίσω στα παρασκήνια και -μέσα από τα κείμενα των συντελεστών της Ομάδας που περιγράφουν με λεπτομέρεια στιγμές από την μαθητεία τους- ζωντανεύει μπροστά στα μάτια μας ο κόσμος του θεάτρου πίσω από το θέατρο. Κεφάλαια όπως «Τα Πρώτα Μαθήματα», «Μια Ματιά από Μέσα: οι Ασκήσεις», «Η Προσοχή», «Ο Ρόλος και η Προσωπικότητα», «Πειραματισμοί με το Ρόλο», «Στο Κυνήγι του Εγωισμού», «Ο Ύπνος» τραβούν την προσοχή όχι μόνο όσων ασχολούνται επαγγελματικά με την ηθοποιία, αλλά ενδιαφέρουν και όλους όσοι βαδίζουν στο δρόμο της αυτογνωσίας. Μέσα από τις περιγραφές των συντελεστών και της αφηγήτριας χαράζεται ο άξονας που κινείται το Ιερό Θέατρο της Μαρίας Περετζή. Ο ηθοποιός στην προσπάθειά του να είναι παρών στη στιγμή, προσεγγίζει τον βαθύτερο εαυτό, απελευθερωμένος λίγο από την καθημερινή προσωπικότητα του, και παίζει τον ρόλο μέσα από την απόσπαση και την αποδέσμευση από τις μηχανικές του τάσεις. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η συγγραφέας: «Ο ύπνος είναι η φυλακή μου. Κάθε στιγμή που αναπνέω, συμπεριφορές και σκέψεις που συμπαρασύρουν διακριτά συναισθήματα, επαναλαμβάνονται ερήμην μου, ενώ έχω την βεβαιότητα ότι εγώ έπραξα, εγώ σκέφθηκα, εγώ ένοιωσα. Αυτός είναι ο ύπνος μου. Αν διαπιστώσω, επιβεβαιώσω μέσα από τα δικά μου πειράματα πάνω στη συγκεκριμένη στιγμή, ότι δεν έχω κανένα πραγματικό έλεγχο σε όλα αυτά, τότε γεύομαι τη δίψα για την αναζήτηση της ελευθερίας, της δραπέτευσης από την φυλακή». Το βιβλίο είναι πραγματικά μοναδικό στην απλότητα του, στο βάθος του και στην ειλικρίνεια του και επιβάλλεται όχι μόνο για τους λάτρεις του θεάτρου αλλά και για όλους όσους απολαμβάνουν την ψυχαγωγία με κάποια πρόκληση.
|
|||||
|